جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۳
کد خبر: ۱۴۰۹۱۸
|
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۹
کتابخانه هفت چنار منطقه ۱۰ برگزار کرد

بررسی تاثیرات هوش مصنوعی بر نوجوانان در نشست «نوجوان و هوش مصنوعی»

کتابخانه هفت چنار منطقه ۱۰ نشست تخحصصی «نوجوان و هوش مصنوعی» را روز سه‌شنبه ۳۰ مردادماه با حضور ونوس بهنود دکترای مدیریت رسانه ویژه نوجوانان برگزار کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، کتابخانه هفت چنار منطقه ۱۰ نشست تخحصصی «نوجوان و هوش مصنوعی» را روز سه‌شنبه ۳۰ مردادماه با حضور ونوس بهنود دکترای مدیریت رسانه ویژه نوجوانان برگزار کرد.

ونوس بهنود کارشناس برنامه در ابتدا به تعریف هوش مصنوعی به زبان ساده پرداخت و گفت: هوش مصنوعی یک توانایی مخصوص کامپیوتر است که به او اجازه می‌دهد مانند انسان فکر کند و از اطلاعاتی که به آن می‌دهیم، چیزهای تازه یاد بگیرد. اما این توانایی تنها محدود به داده هایی است که ما به آن می‌دهیم و هوش مصنوعی فاقد خلاقیت در زمینه استفاده از این داده‌هاست.

کارشناس برنامه گفت: دنیا در حال تکامل است و قطعا شما نوجوانان در آینده درگیر مشاغلی خواهید شد که به نوعی با هوش مصنوعی در ارتباط هستند و برای پرورش و آماده‌سازی ذهن خود و پیشرفت و موفقیت نیاز به اطلاعاتی کافی در زمینه این موضوع دارید.

بهنود به مزایا ومعایب هوش مصنوعی اشاره کرده و گفت:  استفاده طولانی‌مدت از هوش مصنوعی که بیشترین استفاده از آن از طریق ابزارهایی مانند رایانه، تبلت، تلفن همراه و لپ‌تاپ انجام می‌شود به سلامت جسم و روان آسیب وارد می‌کند و این موضوع نیاز به بررسی به طور جدی دارد زیرا استفاده طولانی‌مدت از این ابزار منجر به خشکی شدید چشم، ضعیف شدن حافظه و حواس‌پرتی، آسیب شدید به گردن و عدم ارتباط اجتماعی می‌شود.

وی گفت: صحبت درباره هوش مصنوعی می‌تواند موضوعی پیچیده باشد که تنها بزرگسالان قادر به درک آن هستند. اما اکنون سوال پیش می‌آید که با وجود این پیچیدگی، چه دلیل دارد که درباره هوش مصنوعی با کودکان و نوجوانان  حرف بزنیم و حتی درباره این حوزه به آنها آموزش دهیم. جواب ساده است، زندگی ما در دنیای امروز و فردا، با هوش مصنوعی گره خورده است.

بهنود افزود: سنین کودکی و نوجوانی بهترین زمان برای تقویت قوه تخیل در افراد است. با تقویت قوه تخیل در کودکی، افراد می‌توانند از این توانایی در آینده در جای درست خود استفاده کنند. آموزش هوش مصنوعی به افراد در سنین نوجوانی با بازی، نه‌تنها برایشان بسیار مفرح خواهد بود، بلکه می‌تواند آن‌ها را با مفاهیم جدید نیز آشنا کند.

در ادامه برنامه نوجوانان به بحث و گفت‌وگو پرداختند و تجربیات خود را از کاربرد  هوش مصنوعی بازگو کردند، از نکات مهم و دغدغه‌های نوجوانان زندگی آپارتمانی و نداشتن  فضایی مناسب جهت فعالیت های فیزیکی و بازی های گروهی بود که این عامل موجب گرایش نوجوانان و حتی کودکان به وسایل و بازی های هوشمند به طور مستمر می شود.

بهنود به نوجوانان توصیه کردند ازکتابخانه ها و فضاهای فرهنگی که بیشتر آنها در بوستان‌ها قرا دارند استفاده کنند که همراه با مطالعه و آموزش ساعتی هم به ورزش و بازی‌های دسته‌جمعی بپردازند.

کارشناس برنامه در پایان گفت: یادگیری هوش مصنوعی می‌تواند کودک را برای شغل‌هایی که در آینده فقط در زمینه هوش مصنوعی هستند آماده کرده و فرصت‌های شغلی او را بیشتر کند. یادگیری هوش مصنوعی از کودکی، به افراد کمک خواهد کرد که مهارت حل مسئله قدرتمندتری در بزرگسالی داشته باشند. در سنین کم، کودکان با حل مسائل ساده، نه‌تنها از فرایند کار لذت می‌برند  بلکه مهارت بیشتری نیز در این زمینه پیدا می‌کنند. رفته رفته با پیشرفت پیچیدگی مسائل و افزایش توانایی نوجوانان در حل کردن این مسئله‌ها، می‌توان این مهارت را بهبود بخشید.

کتابخانه هفت‌چنار در خیابان بریانک،  خیابان دعوتی، خیابان حسام‌الدین، کوچه محقق، بوستان ناظمی واقع شده و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانند با شماره تلفن ۵۵۷۸۷۷۰۰ تماس بگیرند.

نظر شما